Geschiedenis familie Meinen

Ingezonden door: H. Meinen te Hoogeveen

Op jullie website kwam ik een foto tegen (had deze zelf al menig jaren) van de woning Alteveer B-318, gebouwd in 1688 en afgebroken in 1912. Deze woning stond ten noorden van de Jan Kringswijk en was sinds 1829 eigendom van Hendrik Wolters Meinen. De huisnummering is omstreeks 1852 gewijzigd in B-93 en B-93a. Het adres is nu Alteveer 40.
De personen op de foto zijn voor een deel bekend. Ten zuiden van de Jan Kringswijk stond het boerderijtje van Willem Meinen, nu Alteveer 38. Terwijl ten noorden van B-318 een woning stond waar Jan Meinen en zijn gezin woonde. Er is later een nieuwe woning gebouwd en het adres is nu Alteveer 42.

Deze advertentie, in de Hoogeveensche Courant van 4 juni 1880, is zeer waarschijnlijk van Geesje Meinen-Kuiper, weduwe van Willem Hendriks Meinen. Om in haar levensonderhoud te kunnen voorzien ging ze goederen van derden vervoeren per bok –platboomd vaartuig- van Kerkenbovenveen naar Hoogeveen vv. De Balk was destijds een stuw in een van de vele wijken (waterwegen) in Kerkenveld.

Deze foto van het boerderijtje Alteveer 133 is genomen vanaf de Jan Kringswijk.
Door een omgewaaide boom, tijdens de novemberstorm in 1973, is het stookhok vernield en afgebroken.

Het boerderijtje dat in 1997 is afgebroken werd bewoond door Hendrik Meinen en Antje Mol en hun kinderen.
Het adres was vroeger F-57, later Alteveer 133 en nu staat er een geheel nieuwe woning en het adres is nu Alteveer 38

Boerderijtje Alteveer 101, gemeente Hoogeveen waar Willem Meinen en zijn gezin gewoond hebben

Schoolklas te Alteveer ca 1922 Geheel links nr. 1 Margje Meinen (1911-1979) nr. 2 Hendrik Meinen (1913-1992) nr. 3 Geesje Meinen (1916-2000)

Een der oudste huizen van Alteveer, volgens de muurankers in de voorgevel daterend uit 1688. Deze oude woning was eigendom van Hendrik Wolters Meinen en stond in de streek Alteveer te Hoogeveen in wijk B-318, dit was tussen de voormalige Jan Kringswijk en de Kremerswijk.
Omstreeks 1852 is het huisnummer gewijzigd in B-93 en B-93a. Hendrik Wolters is in 1829 eigenaar geworden van de woning. Hij heeft in dat jaar een hypotheek afgesloten. De geldschieter was de grootgrondbezitter Berend Eleveld uit Zuidwolde.
Op de foto staat links de ongetrouwde Wolter Meinen (1851-1922) zoon van Wolter Meinen en Jentje de Jonge. Moeder met kind op de arm is Femmigje Meinen-Boertien met dochter Margje Meinen. De kinderen rechts zijn Willem en Berend Meinen. Andere personen zijn niet bekend.
Wie allemaal in deze 2-kamerwoning hebben gewoond, gestorven en zijn geboren zijn voor een heel groot deel bij mij bekend. Mochten jullie meer gegevens willen hebben laat het mij weten.

Jaren ben ik bezig geweest met de stamboom Meinen. Zij hebben zich omstreeks 1829 in Alteveer gevestigd, voordien vanaf ca 1720 in Hoogeveen.